Leerlingen die vastlopen in hun ontwikkeling, gedrag of leerprestaties vragen om meer dan alleen goede bedoelingen. Soms is er meer nodig om écht te begrijpen wat er speelt. Psychodiagnostiek biedt scholen een krachtig instrument om leerlingen beter te begrijpen en gerichte ondersteuning te bieden.

Wat kan psychodiagnostiek betekenen voor scholen?

Zijn er vragen rondom cognitieve capaciteiten, concentratieproblemen, faalangst, leerstoornissen, sociaal-emotionele of persoonlijkheidsproblematiek? Psychodiagnostiek helpt om dit zorgvuldig in kaart te brengen, met oog voor de context van de leerling. Op basis van het onderzoek geven we concrete adviezen voor de onderwijspraktijk. Denk aan aanpassingen in het lesaanbod, begeleiding op maat of verwijzing naar passende hulp. We betrekken ouders en school actief bij het onderzoeksproces. Zo ontstaat er een gedeeld beeld en kunnen alle betrokkenen samen werken aan een passende aanpak. Na afloop van het onderzoek verwerken we alle gegevens in een verslag, dat we tijdens een eindgesprek met ouders en andere belangrijke betrokkenen bespreken.

Voor wie is psychodiagnostiek bedoeld?

Psychodiagnostiek is een waardevol instrument om inzicht te krijgen in de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van leerlingen. Het is met name bedoeld voor:

Leerlingen met (hardnekkige) leerproblemen. Bijvoorbeeld wanneer er ondanks extra ondersteuning onvoldoende vooruitgang wordt geboekt in lezen, rekenen of spelling.

Leerlingen met opvallend gedrag of sociaal-emotionele zorgen. Denk aan teruggetrokken gedrag, agressie, angst of moeite in de omgang met leeftijdsgenoten.

Leerlingen waarbij eerdere interventies onvoldoende effect hebben gehad. Als eerdere begeleiding of aanpassingen in de klas niet het gewenste resultaat opleveren.

Leerlingen met complexe ondersteuningsbehoeften. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een combinatie van leerproblemen, gedragsproblemen en/of thuissituatie die extra aandacht vraagt.

Leerlingen met vragen rondom hun cognitieve ontwikkeling. Zoals vermoedens van een ontwikkelingsvoorsprong of -achterstand, of onduidelijkheid over het leerpotentieel.

Leerlingen met vermoedens van persoonlijkheidsproblematiek. Denk hierbij aan ADHD (of ADD), autismespectrumstoornissen, hechtingsproblematiek of traumagerelateerde klachten.

Het Traject

Via de Jeugdwet
Als er een verwijzing is van de huisarts, jeugdarts of het wijkteam, kan het onderzoek worden vergoed via de gemeente. Als u via de jeugdwet het psychodiagnostisch onderzoek aanvraagt, werken wij samen met Wij zijn KAS. Voor aanmelding moet u het aanmeldformulier op de site van Wij zijn KAS (hyperlink naar aanmeldformulier op site Wij zijn KAS) invullen, gelijktijdig is het belangrijk dat u zich aanmeld bij De Kracht (hyperlink naar onze eigen formulieren). We starten met het psychodiagnostisch onderzoek zodra de leerling op de wachtlijst aan de beurt is. Op dat moment vragen we ook de beschikking aan bij de gemeente. Zo zorgen we ervoor dat het traject zorgvuldig en op het juiste moment van start gaat.

Op basis van een particuliere factuur
Het is ook mogelijk om het onderzoek zelf te bekostigen. Voor aanmelding moet u ons aanmeldformulier (hyperlink) invullen. U ontvangt dan een duidelijke offerte vooraf en een factuur na afloop van het traject. We starten met het psychodiagnostisch onderzoek zodra de leerling op de wachtlijst aan de beurt is en er akkoord is gegeven op de offerte.

Onderzoekstraject

We beginnen met een intakegesprek, op basis van de hulpvraag uit dit gesprek stellen we een plan van aanpak op. Tijdens het onderzoek werkt de leerling altijd één-op-één met ons, in een rustige setting en met persoonlijke aandacht. Dit draagt bij aan een veilige en positieve ervaring. Naast het onderzoek plannen we een extra gesprek met ouders, waarin we samen stilstaan bij de ontwikkeling van de leerling en ruimte bieden voor vragen en zorgen. Na afronding verwerken we alle bevindingen zorgvuldig in een verslag. Dit bespreken we in een eindgesprek met ouders en – indien gewenst – ook met school. Zo zorgen we samen voor een gedeeld en gedragen beeld, dat richting geeft aan passende ondersteuning.

Wij combineren wetenschappelijke expertise met kennis van het onderwijs, en werken altijd met zorg en in goed overleg. Onze aanpak is open, betrokken en gericht op samenwerking. We geloven in diagnostiek die niet alleen duidelijkheid geeft over wat er speelt, maar vooral ook perspectief biedt voor groei en ontwikkeling.

Wil je overleggen over een leerling of een traject starten? Neem gerust contact met ons op. We denken graag met je mee.

logo de kracht

Sabine Gebroers

Expert

Boven jezelf uitstijgen

Jezelf uitdagen; open staan voor feedback en daarvan willen leren. Zo haal je het mooiste uit jezelf en de ander.