Joyce, expert en trainer bij De Kracht

Start schooljaar

Na een zomer vol zonnestralen, gezellige borrels met familie en vrienden en mooie reizen, was het vorige week tijd om weer samen te komen. De koffiemokken dampend op tafel, een schaal vol appelflappen en daarboven de warme geluiden van begroetingen. Al snel vulde de ruimte zich met verhalen: van kinderen die zandkastelen bouwden tot avonden onder een sterrenhemel. Er werd gelachen, geplaagd, maar ook echt geluisterd. En ergens tussendoor begonnen de eerste plannen voor het nieuwe schooljaar voorzichtig op tafel te komen.

De sfeer kreeg een andere lading toen we ons richtten op een onderwerp dat ons allemaal raakt ‘De meldcode’. Geen licht agendapunt, maar een thema dat als een schaduw door ons werk kan lopen. Terwijl de trainers begonnen te spreken, werd het stiller in de groep. Iedereen wist: dit gaat over situaties die je eigenlijk niemand gunt, maar die we helaas vaker tegenkomen dan we soms willen geloven. Je voelde het in de ruimte, de ernst, het ongemak, maar ook de wil om het goed te doen.

Wat bracht de training?

De training bracht ons dichter bij de kern van ons werk. We oefenden in het herkennen van signalen, bespraken hoe je zorgvuldig handelt en stelden onszelf de vraag: wat vraagt dit van mij als professional, als mens? Soms was er een moment van stilte, als een voorbeeld nét te dichtbij kwam. Soms een opgeluchte lach, als iemand een herkenbare worsteling uitsprak. En steeds opnieuw kwam die ene uitdaging naar voren: hoe blijf je, juist in de moeilijkste gesprekken, toch in verbinding met ouders?

In openhartige rondes deelden we onze ervaringen. Het ene verhaal bracht kippenvel, het andere herkenning. Samen puzzelden we verder: hoe kunnen wij onze scholen het beste ondersteunen? Hoe zorgen we dat de meldcode niet alleen een document is, maar een levend kompas in ons dagelijks werk?

“Aan het einde van de middag voelden we het allemaal: we hebben geleerd, we hebben gedeeld, we hebben gelachen én vooruitgekeken. En met die combinatie van diepgang en verbondenheid stappen we met vertrouwen en energie het nieuwe schooljaar in.”

Boven jezelf uitstijgen

Jezelf uitdagen; open staan voor feedback en daarvan willen leren. Zo haal je het mooiste uit jezelf en de ander.